Stora barngrupper i Huddinges förskolor – en utmaning för kvaliteten
7 av 10 barngrupper i Huddinges förskolor är större än Skolverkets rekommendationer, vilket påverkar både barns trygghet och kvaliteten på utbildningen. Kommunen ser utmaningar i att anpassa verksamheten till barnens behov.
Storleken på barngrupperna i Huddinges förskolor har blivit en central fråga i kommunens planerings- och kvalitetsarbete. Mittenstyret har som mål att minska antalet barn per grupp från dagens snitt på 15,7 till 14 barn, men nuvarande nivåer överstiger fortfarande Skolverkets rekommendationer för en trygg och lärande miljö.
Skolverket betonar att barngruppens storlek är avgörande för kvaliteten i förskolan, eftersom det påverkar såväl trygghet som barns möjligheter att få individuellt anpassad undervisning. Huddinge kommun erkänner att stora barngrupper är en utmaning och planerar att dela upp större grupper i mindre undervisningsenheter vid behov. Kommunen lyfter också fram vikten av personalens kompetens och lämpliga lärmiljöer som stöd för barnens utveckling.
Samtidigt brottas förskolorna med ekonomiska utmaningar. Minskande barnkullar och lägre intäkter från avgifter gör det svårt att minska lokalkostnader och anpassa personalstyrkan i samma takt som verksamheten krymper. Detta skapar en press på att upprätthålla kvaliteten trots mindre resurser.
Kommunen har lanserat flera initiativ för att hantera utmaningarna. Ett tillskott på 1,9 miljoner kronor ska stärka personalens språkkompetens, och ytterligare 1 miljon kronor avsätts för att stödja barn i behov av extra stöd. Det finns även planer för att stärka övergången mellan förskola och grundskola.
Trots dessa satsningar är det tydligt att Huddinge måste intensifiera arbetet med att minska barngruppernas storlek för att nå de nationella målen och säkerställa att alla barn får en likvärdig och högkvalitativ utbildning. Frågan är hur kommunen ska lyckas balansera kvalitet och ekonomi i en tid av minskande resurser och växande krav på förskoleverksamheten.