Huddinges pendlare lämnas i sticket: "Det krävs samordning och vilja"
På allt för många av Stockholms pendeltågstationer är det för trångt. Det är ett problem som går att lösa, men där viljan från region och kommuner saknas. Det skriver företrädare från Sverigedemokraterna.
Det är smidigt att åka pendeltåg. Ja, förutsatt att det inte är teknikstrul med tåg eller spår, alternativt att det regnar, snöar, är löv på spåren eller att det av någon annan anledning sker något som leder till förseningar eller inställda tåg. Dessutom har avvecklingen av tågvärdar varit bidragande till lokförarbristen och ytterligare trafikstörningar, inte minst på grund av problem med de kameror som ersatt den tidigare ombordpersonalen.
Den teoretiska utgångspunkten att tåg är ett smidigt resalternativ är anledningen till att bostäder ute i kommunerna byggs i närheten av stationerna, och så har det varit under lång tid. Detta leder till att stationerna, på sikt, blir underdimensionerade och trängseln ökar.
Risken för ökad trängsel i framtiden ska förstås inte vara ett skäl för att besluta om överdimensionerade och kostsamma lösningar, det räcker med att det finns riktlinjer för hur kommande trängsel ska hanteras.
Och det finns – men de följs inte.
Region Stockholm har riktlinjer för anläggande av nya entréer som anger att det krävs minst 4 500 in- och utpassager per dygn i den nya entrén för att det ska vara samhällsekonomiskt motiverat.
Här kan Huddinge station lyftas som exempel, där antalet passager uppgår till närmare 20 000 per dygn på stationens enda entré. Samtidigt som det för perioden 2021–2030 planeras för 7 000 nya bostäder. Med andra ord borde kravet för en andra uppgång vara väl uppfyllt och arbetet påbörjat.
Så är dock inte fallet.
I stället hänvisar det socialdemokratiska styret i Huddinge frågan till det socialdemokratiska styret i Region Stockholm, som i sin tur hänvisar frågan till det socialdemokratiska styret i Huddinge. Allt medan resenärerna trängs.
Vad ingen av dem verkar förstå är att arbetet inte ligger hos den ena eller den andra instansen. Det är ett arbete som kräver samordning och, framför allt, vilja.
Som sverigedemokrater är vi inte för att premiera ett trafikslag på bekostnad av ett annat, vi tycker att invånarna är bättre lämpade att välja hur de vill resa. Vi är heller inte för att förtäta för förtätandets skull, vi tycker att det är rimligt att det byggs där invånarna vill bo.
I Region Stockholm har vi budgeterat för fler pendeltågsuppgångar där det behövs och en upprustning av stationer. Allt för många stationer har idag problem med nerskräpning, klotter samt hissar och rulltrappor som inte fungerar.
Invånare som väljer kollektivtrafiken ska inte behöva trängas på grund av politisk saktfärdighet. Och om det ska byggas i stationsnära lägen behöver det vara smidigt och behagligt att resa med spårbunden trafik.
Samuel Stephan (SD)
Trafikpolitisk talesperson, Region Stockholm
Felix Byström (SD)
Oppositionsråd, Huddinge kommun