Skip to content
lördag 19 april

Huddinge satsar mest på elevhälsa – men blir eleverna nöjdare?

Huddinge kommun har kraftigt ökat sina satsningar på gymnasieskolornas elevhälsa och har nu en av de högsta kostnaderna i länet. Men innebär mer pengar bättre stöd? En granskning visar att tillgängligheten varierar och att vissa problem kvarstår trots ökade resurser.

Skola och förskola
20 mars 2025Huddinge
Redaktionen
Uppskattad lästid: 2 minuter

Huddinge nära en fördubbling av kostnader

Sedan 2016 har Huddinges kostnader för elevhälsa i kommunens gymnasieskolor nästan fördubblats – från 2 361 kronor per elev till 5 204 kronor per elev 2023. Det gör Huddinge till en av de kommuner i Stockholms län som satsar mest på elevhälsa.

Denna ökning står i kontrast till exempelvis Sollentuna, som gått från en toppnivå på 4 938 kronor per elev 2020 till endast 2 006 kronor 2023 – en drastisk minskning med nästan 60 %.

Vad har pengarna gått till?

Huddinge har använt sina ökade resurser till flera satsningar inom elevhälsan:

Fler psykologer
Utbildningar om suicid och våld i nära relationer
Konsultationsforum för komplicerade elevärenden
Utökade sjuksköterske- och kuratorstjänster på gymnasieskolorna
Ökad samverkan med socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin

Syftet har varit att förbättra tillgången till stöd och öka det förebyggande arbetet i skolorna.

Blir eleverna nöjdare?

Frågan är om satsningarna gjort skillnad i hur eleverna upplever elevhälsan.

Mobbning och kränkningar ökar
Trots ökade resurser visar enkäter att fler elever i Huddinge upplever sig utsatta för kränkande behandling.

Färre elever deppiga – men nivån är fortsatt hög
Andelen elever i gymnasiets årskurs 2 som uppger att de ofta är ledsna och deppiga utan att veta varför har minskat två år i rad. Samtidigt är nivån fortfarande hög, vilket visar att problemet kvarstår.

Bättre tillgänglighet – men ojämn fördelning
De flesta elever upplever att det är relativt lätt att få hjälp av skolsköterskan, men det finns tydliga skillnader mellan könen. Flickor upplever generellt att det är svårare att få stöd jämfört med pojkar.

Lärare ser både styrkor och brister
Enkäter med pedagogisk personal visar att många anser att elevhälsan gör ett bra jobb i sitt förebyggande arbete. Samtidigt anser vissa att möjligheterna för elever att få stöd kan förbättras.