Skip to content
onsdag 24 december

Huddinge kan få ny modell för hemtjänst

Huddinge kan få ny modell för hemtjänst

Huddinge kommun planerar att skrota det nuvarande valfrihetssystemet (LOV) inom hemtjänsten och i stället införa en ny modell enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Men förändringen väcker oro från oppositionen.

Vård och omsorg
9 december 2025Huddinge
Redaktionen
Uppskattad lästid: 3 minuter

Under kommunfullmäktigesammanträdet den 8 december behandlade kommunfullmäktige i Huddinge ett förslag om att ersätta LOV-systemet och övergå till en ny upphandlingsmodell enligt LOU för hemtjänsten.

Målet är att förbättra insynen, motverka välfärdsbrott och skapa bättre arbetsvillkor för personalen. Samtidigt anser kritiker att modellen riskerar att begränsa valfriheten för brukarna och leda till längre resor och högre administration.

Vad betyder det – och varför sker förändringen?

I dag kan hemtjänsttagare i Huddinge välja mellan flera privata och kommunala utförare genom ett valfrihetssystem enligt LOV. Men från och med 2027 är det tänkt att detta ersätts med en ny modell enligt lagen om offentlig upphandling, LOU.

Den nya modellen innebär att tre aktörer, kommunens egen verksamhet och två privata företag, får ansvar för all hemtjänst i hela kommunen. De ska också garanteras en viss mängd hemtjänsttagare för att skapa stabilitet i verksamheten.

Politiskt splittrat beslut

Förslaget stöds dock inte av en majoritet av kommunfullmäktige. Delar av oppositionen – M, DP, L och KD – oroar sig för begränsningarna vad gäller valfrihet och personalens trygghet. Detta då den nya modellen innebär att invånarna får färre aktörer att välja mellan samt att personal riskerar att sägas upp eller omplaceras när avtalen löper ut.

Vänsterpartiet, som har varit kritiska mot LOV sedan modellen infördes, anser att hemtjänsten ska drivas helt i kommunens regi.

Sverigedemokraterna ställer sig i grunden försiktigt positiva till ett systemskifte, men varnar för att kommunen är på väg att låsa sig vid en modell som är svår att backa från om det visar sig att den inte fungerar som tänkt.

– Det finns uppenbara brister med LOV, men LOU är inte utan risker. Det handlar om långa avtal, risk för underbemanning och att både hemtjänsttagare och personal kan drabbas vid byte av utförare, säger Felix Byström, oppositionsråd för Sverigedemokraterna.

Föreslår införande i mindre omfattning

Felix Byströms lösning är i stället ett så kallat “infasningsförfarande”, där modellen först införs i ett begränsat geografiskt område för att sedan – om resultatet visar sig fungera – utvidgas till hela kommunen. På så sätt menar han att kommunen kan justera modellen eller avbryta implementeringen utan att stå inför allt för stora konsekvenser.

– Vi måste våga förbättra bristande verksamhet, men det ska göras med försiktighet och möjlighet till justeringar. Med det liggande förslaget blir vi låsta, då är risken att vi kommer att sitta fast i en modell som ingen är nöjd med, vare sig kommun, hemtjänsttagare eller personal, säger han.

Enligt kommunen kan den nya modellen börja gälla från 1 januari 2027, förutsatt att upphandlingen hinner bli klar i tid. Detta kan dock försvåras av att kommunfullmäktige på sammanträdet beslutade att återremittera ärendet för att få in mer underlag, bland annat om riskerna för befintlig personal.