Skip to content
onsdag 22 januari

Efter förra årets chockhöjning – ny höjning av avfallstaxan 2025

Efter förra årets chockhöjning – ny höjning av avfallstaxan 2025
Foto: Holger Ellgaard / CC BY-SA 4.0

Avgiften för att få soporna hämtade ökade kraftigt i mars. Den som hade hoppats att det skulle ta slut där får dock se sig besviken. 2025 ökar kostnaden för sophämtning med ytterligare 9–11 procent för Huddinges villa- och radhusägare.

Miljö
13 december 2024Huddinge
Redaktionen
Uppskattad lästid: 2 minuter

Den 1 mars 2023 höjdes grundavgiften för sophämtning med 12 procent för enbostadshus, med 14 procent för flerbostadshus och med 19 procent för verksamheter. Därutöver tillkommer kostnader för hämtningstjänst. Den största förloraren var villa- och radhusägare som har tjänsten Sortera hemma, där den totala ökningen landade på 27 procent.

När priserna för 2025 snart ska beslutas av kommunfullmäktige står det klart att den tidigare höjningen inte var en engångshändelse.

I SRV:s hemställan med förslag till avfallstaxa för 2025 föreslås grundavgiften för enbostadshus, flerbostadshus och verksamheter höjas med 13 procent, medan kostnaden för hämtningstjänster föreslås höjas med 4–8 procent. Den totala kostnaden för de flesta villa- och radhusägare kommer därmed att öka med 9–11 procent jämfört med 2024.

Som skäl till höjningen lyfter SRV bland annat det utökade uppdraget för förpackningsinsamling, hög inflation och högre drivmedelspriser än tidigare år samt ett ökat behov av reinvesteringstakt och nyinvesteringstakt i fordonsflottan.

Sverigedemokraterna i Huddinge var kritiska till förra årets höjning av avfallstaxan och ansåg att underlaget för avgiftshöjningen var så bristfälligt att det inte kunde ligga till grund för ett beslut. Kritik som återkommer även denna gång.

– Det finns få saker i SRV:s hemställan som motiverar en avgiftshöjning, särskilt utifrån att det i stort sett är samma skäl som användes för förra årets monsterhöjning, säger Felix Byström, oppositionsråd för Sverigedemokraterna Huddinge.

Han menar att det finns både direkta felaktigheter i underlaget och en brist på transparens.

– Drivmedelspriserna har rasat sedan regeringen avskaffade reduktionsplikten. Nu ligger det på nivåer vi inte har sett på flera år, vilket snarare borde motivera en sänkning av taxan. Att det därutöver inte finns en enda beräkning, prognos eller konsekvensanalys i underlaget gör det helt omöjligt för kommunfullmäktige att ta ställning till om det finns skäl till att höja avgiften. Det är snarare skäl för att göra en extern granskning av SRV:s ekonomi, säger Felix Byström.