Brister i kontroller och kvalitet: Huddinge behöver stärka sitt arbete
Brister i kontroller och kvalitet: Huddinge behöver stärka sitt arbete
Huddinge kommun står inför stora utmaningar när det gäller att säkerställa kvalitet och effektivitet i sina verksamheter. Gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens verksamhetsplan för 2025 avslöjar flera områden där brister i kontroller och kvalitetshantering påverkar resultaten negativt.
Intern kontroll i fokus
Det systematiska kvalitetsarbetet inom både gymnasieskolan och vuxenutbildningen behöver stärkas. En av de största riskerna identifierades inom områden som ekonomiskt bistånd och vuxenutbildning, där det finns en betydande risk för välfärdsbrott. Arbetet med att förbättra kontrollerna ska fortsätta under 2025, med särskild vikt på att utveckla nya rutiner om nuvarande system visar sig otillräckliga.
Effektivisering saknar resultat
Trots satsningar på effektivisering har vissa verksamheter fortsatt högre kostnader än andra jämförbara kommuner utan motsvarande kvalitetsförbättringar. Särskilt gäller detta gymnasieverksamheten, där nämnden planerar att se över resursfördelningsmodeller och lokalanvändning. Detta arbete har hittills inte gett de förväntade effekterna.
Problem med uppföljning
För att möta framtidens krav och höja kvaliteten behöver kommunen utveckla sin förmåga att följa upp och analysera effekterna av sina insatser. I dag är uppföljningen av mål och resultat otillräcklig, vilket försvårar möjligheten att förbättra verksamheten. En ny modell för datadrivet arbete är planerad, men implementeringen kan ta tid.
Kvalitetsutmaningar i utbildningarna
Utbildningar i Huddinge ska enligt skollagen ge likvärdiga förutsättningar för alla elever, men resultaten visar på stora variationer. För gymnasieskolan är ett av målen att öka andelen elever som tar examen, men enbart 61,2 procent av eleverna i Huddinges kommunala skolor klarar detta på fyra år – långt ifrån målet på 75 procent år 2030.